Izglītība
nordplus

Kopā ar skolām no Igaunijas un Fēru salām 2023./2024.mācību gadā īstenojām Ziemeļvalstu un Baltijas valstu programmas Nordplus projektu “Discovering the world with new technologies!” / Atklāj pasauli ar jaunām tehnoloģijām! (Projekta Nr. NPJR-2023/10358), lai pilnveidotu digitālās prasmes, uzzinātu par mākslīgo intelektu un tā izmantošanas iespējām mācību procesā, veicinātu komandas darbu starptautiskā grupā gan skolotājiem, gan skolēniem, iepazītu Baltijas un Ziemeļvalstu kultūru, dabu, cilvēkus. Katrā šādā projektā ieguvumu ir ļoti daudz un to var novērtēt tikai tas, kas pats piedalās un ir atvērts jauniem izaicinājumiem un mācīšanās iespējām citādākā veidā. Kopumā 20 mūsu skolēniem nedēļas garumā bija iespēja mācīties pie saviem vienaudžiem citā valstī, savukārt tikpat viesskolēnu bija pie mums. Jau ierasts, ka visi bērni dzīvo ģimenēs.

Pirmā projekta tikšanās notika novembra sākumā Giljanes skolā Fēru salās. Skolēni piedalījās nodarbībā par mākslīgo intelektu, strādāja grupās un meklēja atšķirības un līdzības starp trim valstīm. Iepazinām izglītības sistēmu, apskatījām skolu, tikāmies ar skolotājiem un apmainījāmies ar savu pieredzi. Tā kā Fēru salas ir ļoti eksotiskas, tas bija visiem īpašs piedzīvojums. Protams, pārsteidza daba, kas ļoti atšķiras no Latvijas dabas. Tur nav koku, ir kalni, Atlantijas okeāns, kalnu pļaviņās ganās daudz aitu, salu piekrastē lielāki un mazāki zvejas kuģi, lašu audzētavas un daudz kas cits. Ļoti daudz bija pārgājienu dabā un patiešām izbaudīta unikālā daba. Fēru salas, kopā 18 (16 no tām apdzīvotas), atrodas Atlantijas okeānā. Braucot pa zemūdens tuneļiem tika apskatītas arī pāris citas salas. Pabūts ielejā paslēptajā Tjørnuvík ciematā, kas ir viens no vecākajiem ciematiem Fēru salās. Ielejas austrumu daļā ir atrasti vikingu kapi, kas pierāda, ka šī teritorija bijusi apdzīvota kopš pirmo vikingu ienākšanas salās. No pludmales var redzēt divas brīvi stāvošas klintis, kas tulkojumā nozīmē - milzis un ragana, kuri, kā saka leģenda, mēģināja aizvilkt Fēru salas uz Islandi. Šajā vietā mūsu bērni izjuta arī okeāna viļņu varenumu. Pastaigājoties pa pludmali, nepamanīja, kā no sāna ”piezogas” vēl viens vilnis. Nācās bēgt, lai nesaslapinātu kājas. Taču ne visiem tas izdevās. Bija arī pārdzīvojums par ūdenī izmērcētu telefonu un slapjām kājām. Viss jau beidzās labi, jo fēru skolotāja noorganizēja braucienu uz tuvāko veikalu, lai nopirktu sausas zeķes un maisiņus. Bija jautri uzvilkt zeķi, tad maisiņu un tad tikai apavus. Telefonam gan nebija tik laimīgas beigas – atteicās darboties. Arī tā mēdz gadīties un tad ir jāiemācās tikt galā ar grūtībām. Domājams, ka šis brauciens noteikti būs viens no neaizmirstamākajiem. Vienā dienā veikts ap trīs kilometru garais pārgājiens uz Slave Cliff jeb Vergu klinti (Trælanípa), kas ir perpendikulāra klinšu siena 142 metrus uz augšu no okeāna līmeņa. Savu nosaukumu tā ieguvusi no vikingu laikmeta, kad veci un slimi vergi tika nogrūsti no klints. Turpat netālu atrodas Sørvágsvatn ezers, kas ir virs okeāna, un tā galā ir 30 m augsts ūdenskritumu Bøsdalafossur, kas ietek tieši Atlantijas okeānā. Apskatīta arī Fēru salu galvaspilsēta Torshavna. Iepazīta vietējā nacionālā galerija. Kamēr skolotāji iepazina pilsētas senākās vietas, bērni spēlēja boulingu.

Otrā tikšanās notika februārī tepat kaimiņos – Igaunijā, Peltsamā ģimnāzijā. Skolotāja Luīze Vasiļevska raksta: “Kopā ar 10 skolēniem piedalījos mobilitātē Peltsamā skolā. Ieguvumi: Latvijas, Limbažu novada un skolas atpazīstamība Eiropas līmenī; skolēniem un skolotājiem iespēja pilnveidot angļu valodas zināšanas un digitālās prasmes; iepazīta Igaunijas izglītības sistēma, vietējā kultūra, daba, vēsture; iegūtas zināšanas, kā papildināt mācību stundas ar praktiskām darbībām dažādos mācību priekšmetos (mākslā, tehnoloģijās, vēsturē, ģeogrāfijā, valodās, sportā); apskatīts vietējais kokapstrādes uzņēmums, kurā izmanto modernas tehnoloģijas; mācīšanās caur darbošanos kopā ar citiem Eiropas valstu skolēniem un skolotājiem, kā arī daudz citu ieguvumu. 

Priecājos un saku “Paldies!” par iespēju piedalīties šādās mobilitātēs. Man tā bija iespēja uzlabot savas angļu valodas zināšanas un atkārtot igauņu valodu. Apbrīnas vērts bija redzēt digitālo tehnoloģiju izmantošanu kokapstrādē. Vēl lielāku izbrīnu radīja, kā digitalizēta ir Peltsamā pils vēstures ekspozīcijas apskate pēc renovācijas. Skolotājs, tāpat kā mazs bērns, ir kā sūklis, kas redz un dzird visu, kas notiek apkārt. Cita skola, cita mentalitāte, kultūra un māksla. Tā bija ļoti aizrautīga mācību stunda nedēļas garumā. Braukt projektu mobilitātēs, no vienas puses, tā ir liela psiholoģiskā slodze, bet no otras puses, tā dod gandarījumu, ka varu palīdzēt skolēniem tikt galā ar viņu problēmām, atrodoties ārpus ģimenes pirmo reizi.”


Ko par projekta aktivitātēm un iespaidiem raksta bērni? Neliels ieskats par katras dienas aktivitātēm, kā to redz skolēni, jo katram bija jāraksta par dienā notikušo, piedzīvoto.

Mārtiņš Bērziņš: “No rīta (pirmdiena) tikāmies pie skolas plkst. 8.15. Skolas zālē bija koncerts - igauņu bērni dejoja, spēlēja dažādus mūzikas instrumentus, dziedāja gan igauniski, gan arī angliski. Pēc tam mums bija aktivitātes, kas bija ļoti foršas. Visvairāk man patika tā, kurā bija jānotur bumba gaisā pēc iespējas ilgāk. Pēc aktivitātēm mēs devāmies ekskursijā pa skolu - apskatīt klases telpas. Tad mums bija pusdienas. Man ļoti garšoja. Dienas otrajā daļā mazās grupās kopā ar igauņu un fēru skolēniem taisījām prezentāciju par sapņu kafejnīcu. Tās skiču un satura veidošanā bija jāizmanto mākslīgais intelekts - jāuztaisa kafejnīcas dizains, ēdienkarte ar visu trīs valstu ēdieniem u.c. Pēc plkst.14, kad pabeidzām darbu virtuālās kafejnīcas izveidē, devāmies uz mājām pie savas viesģimenes. Es pēc skolas devos uz basketbola treniņu, vēlāk kopā ar igauņu un fēru draugiem devāmies pastaigāties. Arī spēlējām spēles. Tad vēlāk devāmies mājās.”

Līva Admine: “2. diena. Mums bija ekskursija uz Peltsamas pili. Gide iepazīstināja ar Peltsamas vēsturi. Tur bija arī daudz vēsturisku liecību un manekeni, kuri ietērpti seno laiku apģērbā. Vispirms mēs noskatījāmies filmiņu par Peltsamas, vienlaikus arī Igaunijas vēsturi. Muzejs ir atvērts pagājušajā gadā un vēstures izklāstā izmantotas arī dažādas interesantas tehnoloģiju iespējas. Viena no interesantākajām, izmantojot vairākus projektorus, bija iespēja redzēt seno laiku personāžu un noklausīties Peltsamas valdnieku sarunas. Pēc tam mēs bijām Peltsamas baznīcā. Es uzzināju par vairākiem svarīgiem baznīcas simboliem. Nopirkām suvenīrus muzeja veikaliņā un gājām atpakaļ uz skolu pusdienās. Pēcpusdienā skolas zālē katra grupa prezentēja savas izveidotās virtuālās kafejnīcas dizainu, ēdienkarti, iekļaujot visu trīs projekta dalībvalstu ēdienus un bezalkoholiskos dzērienus. Prezentācijas veidošanā bija jāizmanto mākslīgā intelekta piedāvātās iespējas. Visi ļoti labi noprezentēja. Pēc tam mēs devāmies uz kalniņu šļūkt gan ar ragavām, gan sniega kamerām un citiem slīdņiem. Šī diena bija ļoti forša. Es daudz iemācījos un uzzināju par Peltsamas vēsturi.”

 

Dārta Bārbale: “Šodien (3.diena) skolā bija daudzas interesantas aktivitātes. Pirmā aktivitāte bija izlaušanās spēle/istaba. Mums tika dotas kastītes ar “pavedieniem” tajās. Mūsu uzdevums bija atrisināt "mīklas", atrast atbildes un kodus atslēgām, lai pa vienai atvērtu kastītes. Beigās bija jāatrod/jāatšifrē telefona numurs un jāpiezvana. Mums tas izdevās. Spēles vadītāja mūs apsveica. Otrā nodarbība mums bija ar virtuālās realitātes brillēm. Tajās varējām spēlēt spēles, uzņemt bildes un uzzināt ko jaunu. Trešajā nodarbībā veidojām karogu un projekta logo. Pēcpusdienā kopā ar ģimeni bijām Tartu, t.sk., lielveikalā iepirkties. Man ļoti patika šī diena. Tā bija ļoti interesanta un īpaša.”

Rūdolfs Bērziņš: “Šodien pārbaudījām savas spējas Escape room/izlaušanās istabā. Mēs visu paveicām laikā, tomēr tas nebija ļoti viegli. Kādā momentā spēles vadītāja mums nedaudz arī palīdzēja. Mums visiem tā bija pirmā pieredze. Pēcpusdienā gājām uz mākslas skolu. Apskatījām telpas, dažādus mākslas darbus. Māksliniece nodemonstrēja, kā sagriezt stikla pudeli un izveidot stikla lauskas, lai pēc tam veidotu savu mākslas darbus. Mums no stikla lauskām uz lapiņas bija jāizveido pīles siluets. Pīle ir nozīmīgs putns Peltsamai. Tad jau redzēs, kas no mūsu mākslas darbiem būs interesants sanācis.”

Karlīne Mickēviča: “Šodien (4.diena) bijām Olustverē. Tur bija riktīgi forši. Apskatījām daudz un dažādu putnu izbāzeņu kolekciju, tad gājām uz citu ēku, kur bija daudz dzīvnieki - aitas, zirgi, cūkas, lamas un vēl citi. Pēc tam mums bija nodarbības. Es aizgāju uz keramikas darbnīcu. No māla veidojām tādu mazu vāzi, kas arī ir magnēts. Koka darbnīcā viņi krāsoja auduma maisiņus. Pēc tam gājām paēst, bija garšīgi. Šodiena bija ļoti forša.”

Līva Admine: “Šodien (5.diena) no rīta bija diezgan auksts. Mēs devāmies uz Peltsamas vietējo uzņēmumu “Puit Proffit”, kas ražo logu un durvju detaļu sagataves no laminēta koka. Tur bija ļoti interesanti un daudz kokmateriāla. Kā izejviela tiek izmantota priede, kas galvenokārt tiek iepirkta no Igaunijas kokzāģētavām. Lielākā daļa produkcijas tiek pārdota Skandināvijas logu un durvju rūpnīcām. Gida pavadībā izstaigājām pa visu uzņēmumu. Tad mēs gājām atpakaļ uz skolu. Mums bija neliels brīvais laiks - paspēlēt bumbu un palēkāt sporta zālē. Bija ļoti forši, bet bija jāiet pusdienās. Pēc tam skolas zālē balsojām par vislabāko #Nordplus logo un izvērtētu projektā pavadīto laiku Igaunijā. Nobeigumā uzspēlējām Kahoot par Latviju, Igauniju un Fēru salām. Pavisam bija 27 jautājumi. Sākumā ilgi spēles priekšgalā bija Valters, bet beigās tomēr uzvarēja igauņi. Pēcpusdienā jauniešu centrā zīmējām Valentīndienas kartiņas. Katrs saņēma arī no stikla gatavoto pīli, kas ir vienas no Peltsamas simboliem. Tad es ar savu viesģimeni braucām uz Tallinu. Tur bija ļoti smuki un daudz mašīnu. Aizbraucām uz televīzijas torni, tad uz lielveikalu, paēdām suši un sapirkāmies daudz lietas! Šodiena bija mana mīļākā diena!”

Valters Ķirsis: “Kokapstrādes uzņēmumā bija redzamas ļoti daudz tehnoloģijas, kuras kontrolē cilvēki. Mums parādīja, kā ekrānā var redzēt, kur koka izstrādājumam ir kādi bojājumi, nelīdzenumi, zaru vietas u.tml. Tās tiek atzīmētas un automātiski salabotas, lai turpmākajā procesā tas derētu.”

Mārtiņš Bērziņš: “Šodien bija arī mana dzimšanas diena un visi mani apsveica. Nodziedāja dziesmu “Happy birthday!”, uzdāvināja dāvanu. Tas bija tik forši! Vēl mani un Valteru intervēja igauņu skolas skolotāja. Man ir ļoti viegli stāstīt, jo es labi zinu angļu valodu.”

Karlīne Mickēviča: “Šī nedēļa pagāja riktīgi ātri un forši.”

Ne visu var izstāstīt, ne visu var aprakstīt! Tas ir jāpiedzīvo pašam! Katram no bērniem ir savs redzējums un iespaidi. Prieks, ka viņiem tas patīk un ir ļoti ieinteresēti. Tā ir mācīšanās caur praktisku darbību, jau šajā skolas vecumā iegūstot starptautisku pieredzi.


Aprīlī atkal bija iespēja satikties visu trīs partnerskolu skolēniem un skolotājiem, bet šoreiz pie mums - projekta beidzamajā tikšanās reizē. Satikšanās notiek svētdienas pēcpusdienā un viesu bērni dodas nu jau pie savu Latvijas draugu ģimenēm. Pirmdienā, kā vienmēr sākumā viesus sveicām ar nelielu koncertiņu. Viesi pastāstīja par sevi, savu valsti un skolu, piedalījās dažās mācību stundās. Pēc pusdienām skolēnu padome organizēja dažādas ledus laušanas aktivitātes.  Otrdien visiem dalībniekiem bija izglītojoša nodarbība par mākslīgo intelektu "Kas ir AI un kā tas mums palīdz un var palīdzēt?", kuru vadīja vieslektore Ieva Gailīte. Bija arī praktisku darbošanās. Pēcpusdienā apmeklēja Pāles muzeju, viesus iepazīstinot ar vietējo vēsturi. Trešdienā devās ekskursijā uz Rīgu – iepazina Vecrīgu, piedalījās nodarbībā Latvijas Bankā – iepazina Naudas pasauli. Pēcpusdienā ekskursija Gaismas pilī - Latvijas Nacionālajā bibliotēkā. Ceturtdien skolā visi dalībnieki piedalījās papīra darbnīcā, ko vadīja Ilze Zaķe. Otru nodarbību par animācijas veidošanu, izmantojot StopMotion, vadīja skolotājas Olita Bārbale un Margita Kārnupe. Pēcpusdienā veidoja digitālos plakātus par nedēļas aktivitātēm un aktīvi darbojās meistarības klasē – gatavoja zefīrus Zitas Admines vadībā. Pēc tam jau projekta svinīgais noslēgums – ar uzrunām, pateicībām, dāvanām, uzkodām, tradicionālo tematisko kūku, dejām un rotaļām. Piektdienā – brauciens uz Limbažiem – Sudraba muzeja apmeklējums, pilsētas apskate, objektu iepazīšana interaktīvā veidā, izmantojot lietotni Action Bound. Pēcpusdienā – projekta izvērtējums, sportiskās aktivitātes un atvadas, jo sestdien jau visi devās prom.

Vairāk vizuālas informācijas par projekta aktivitātēm var skatīt: https://ej.uz/DiscoverNordplus

Paldies mūsu skolas bērnu vecākiem par viesu uzņemšanu savās ģimenēs! Paldies visiem, kas aktīvi iesaistās un pozitīvi novērtē starptautisko projektu iespējas! Prieks, ka varam piesaistīt finansējumu un dot mūsu skolas bērniem plašākas iespējas mācīties starptautiskā līmenī! Paldies visiem, kas palīdz mums un atbalsta mūsu skolu!

 

Informāciju par projekta aktivitātēm, iespaidiem apkopoja direktore, projekta koordinatore Ilze Šmate