21.februārī Salacgrīvas apvienības pārvaldē tikās Vidzemes plānošanas reģiona, Limbažu novada pašvaldības un Pērnavas sabiedriskā transporta centra pārstāvji, lai pārrunātu projekta “Igaunijas-Latvijas pārrobežu publiskā transporta savienojums” (ROCC) aktualitātes. Šis projekts ir nozīmīga iniciatīva, kas veicinās sabiedriskā transporta savienojamību starp abām Baltijas valstīm. Tas aizsākts 2023.gadā un šobrīd rit trešais projekta īstenošanas posms, kura laikā apstiprināšanai iesniegti pilotautobusu līniju Valga–Valka un Ikla–Ainaži (Salacgrīva) kustības saraksti, kā arī sagatavots IT risinājums biļešu sistēmai.
Pērnavas sabiedriskā transporta centra Valdes loceklis Andrus Kārpuk informēja, ka sabiedriskā transporta satiksmes atjaunošana Pērnava – Ikla – Ainaži - Salacgrīva ir saistoša un ekonomiski izdevīga abu valstu pierobežas iedzīvotājiem. Autobusu satiksme tiek plānota tā, ka deviņi maršruti būs līdz Ainažiem un viens līdz Salacgrīvai. Pērnavas sabiedriskā transporta centra vadītājs izteica optimistisku cerību, ka eksperimentālā pārrobežu sabiedriskā transporta kustību atklās 30.aprīlī. Eksperimentālie autobusu maršruti kursēs gadu, tad tiks analizēti dati par līnijas izmantošanu un sagatavoti optimālie autobusu saraksti.
Daudzi no mums vēl atceras ērto autobusu satiksmi ar Pērnavu, kas tika pārtraukta 90. gadu sākumā, jo tika ieviesta robežkontrole. Tomēr nepieciešamība pēc šādiem savienojumiem saglabājusies līdz pat šim laikam, jo pierobežas teritoriju iedzīvotājus saista ģimenes, sadzīves un ekonomiskās saites.
Sarunu laikā Vidzemes plānošanas reģiona Sabiedriskā transporta nodaļas vadītāja Inita Ozoliņa, Limbažu pašvaldības izpilddirektora vietnieks Agris Blumers, Salacgrīvas apvienības pārvaldes vadītājs Andris Zunde un Ainažu pilsētas un pagasta pakalpojumu sniegšanas centra vadītāja Sandra Brokāne kopā ar Igaunijas partneriem Andrusu Kārpuk un Toomasu Taltu pārrunāja autobusu pieturu atrašanās vietas un nosaukumus Ainažu pilsētā.
Pateicoties Interreg Igaunijas-Latvijas programmai 2021.-2027. gadam un Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) atbalstam, tiek atjaunoti un attīstīti pārrobežu transporta pakalpojumi, kas agrāk tika ierobežoti robežkontroles dēļ. Projekta mērķis ir mazināt pierobežas teritoriju marginalizācijas negatīvo ietekmi, kā arī uzlabot sabiedriskā transporta pieejamību un izmantošanu. Praktiskā pieredze, kas iegūta, darbinot eksperimentālās autobusu līnijas, un pasažieru atsauksmes palīdzēs sagatavot kustības sarakstus, kas atbilst reālajam pieprasījumam.
Projekta partneri ir sabiedriskā transporta centri gar Igaunijas dienvidu robežu, vadošais partneris ir Pērnavas apgabala sabiedriskā transporta centrs. Latvijas partneris ir Vidzemes plānošanas reģions (VPR), kas aptver visu Latvijas ziemeļu robežu. Projekta aktivitātes norisināsies ar Igaunijas Reģionālo lietu un lauksaimniecības ministrijas un Igaunijas Klimata ministrijas līdzdalību. Divu gadu projekta izmaksas ir līdz 375 tūkstošiem eiro, no kuriem Eiropas Reģionālās attīstības fonda atbalsts veido 80%.
Šī būs lieliska iespēja pierobežas iedzīvotājiem un visiem, kas vēlas ērtāku un ilgtspējīgāku sabiedriskā transporta savienojumu starp abām valstīm.