Festivāls
maska1.1

Latviešu tradicionālās maskas un to pagatavošana

Maskas ir savdabīgi svētku starpnieki un atklāsmes instrumenti. Starpnieki, kuru uzdevums ir savienot divas dažādas realitātes, pasaules. Var teikt, ka maska padara neredzamo par redzamu, sekmējot pārdabiskā saprašanu, saziņu ar to. Masku tēli var būt pavisam vienkārši attēloti vai pat pilnīgi abstrakti, taču kultūrā sakņotās zīmes un simboli mums ļaus saprast to identitāti. Lai nu kā, visas maskas nozīmē pārveidošanos stāvoklī “cits” vai “ne es”. Maskojoties mēs it kā izejam ārpus savas ikdienas lomas, sava “es”, jo maskošanās nenoliedzami pieprasa no maskotāja arī izmainītu apziņas stāvokli. Latviešu un citu tautu tradicionālās maskas, kas iemieso sevī mītisko senci, dzīvnieku vai auglības garu, izraisa savdabīgu, pat mistisku pārdzīvojumu arī rituāla nemaskotajos dalībniekos - mājiniekos, kuru uzdevums ir maskas uzņemt, vest dialogu ar tām, līdzdarboties un pacienāt.

Maska, kas uzlikta uz sejas, ir sastingusi un tieši šis sastindzinājums ietver sevī tās valdzinājumu. Aiz maskas tūdaļ sākas noslēpums. Neviens nedrīkst zināt, kas aiz tās atrodas. Tā daudz ko izteic, taču daudz ko arī noslēpj. Latviešu masku tradīcijā maskas valkātāja uzdevums ir palikt neatpazītam. Tikai tādā gadījumā var sagaidīt maskošanās rituāla vēlamos rezultātus – auglību, svētību u.c.

Par citādību masku personāžu pasaulē liecina arī to izskats. Masku rituālais apģērbs ir sava veida antiapģērbs. Par „anti” zīmi pirmkārt liecina otrādi izgrieztie kažoki. Šādus kažokus velk ne tikai dzīvniekveidīgās, bet arī daudzas cilvēkveidīgās maskas. Gadījumā, kad kažoks netiek lietots, par maskas apģērbu tiek izvēlētas vecas, caurumainas, netīras drēbes. Arī šādas drēbes mēdz būt izgrieztas uz kreiso pusi. Par antiapģērbu tās kļūst arī tādēļ, ka ikdienā šīs drēbes netiek valkātas, bet maskošanās nolūkiem glabājas kādā vecā lādē. Bez šīs apģērba apvērstības uz kreiso pusi, maskas izmanto arī asimetriju, t.i., netiek ievērots pāru princips (apaviem), vai arī augša tiek samainīta ar apakšu, priekšpuse - ar mugurpusi. Tiek izmainīti pašu masku vai to atsevišķu daļu izmēri. Nereti no lupatām tiek uztaisītas lielas galvas, kājās autas pusmetru garas vīzes, dažas maskas staigā uz “koka kājām”. Tikpat svarīgs aspekts masku citādībā ir valoda, kas parasti tiek izmainīta (arī, lai nepazītu) un kustības, kas atgādina klibošanu, zvalstīšanos vai attiecīgam dzīvniekam raksturīgu izturēšanos .

 

Daži praktiski ieteikumi:

Latviešu tradicionālo masku veidošanā tiek izmantots:

  1. Vecs, nolietots, arī caurumains apģērbs vai nolietoti sadzīves priekšmeti
  2. Viens no galvenajiem maskas elementiem vairākām maskām ir otrādi izvērsts aitādas kažoks
  3. Otrādi izvērsts apģērbs, samainītas puses – apavi pretējās kājās uzvilkti, virsdrēbes aizpogātas aizmugurē utt. Izmainīts maskas garums/augums, resnums (mazais vīriņš, garā sieva)
  4. Sejas maskas izgatavošanā var izmantot audumu, kažokādu, koku, tāsi, vēlākos laikos arī kaprona zeķi, papjē mašē tehnikā gatavotas maskas. Budēļi pie cepurēm piesien krāsainas lentas, kas aizsedz seju. Sievietes var izmantot savus matus, kas pārlikti pār pakausi uz priekšu
  5. Bārdu gatavo no linu pakulām, pakulas var izmantot arī matu vai zirga astes atveidošanai
  6. Sejas vai viepļa krāsošanai izmanto sekojošas krāsas: baltu (krīts, milti), sarkanu (biete, okers), melnu (kvēpi, ogle)
  7. Jostas vietā izmanto striķi, salmu grīsti
  8. Dzīvnieku masku (dzērve, zirgs) galvu veidošanā izmanto zābaku vai velteni. Var būt no koka gatavota galva (āzis, kaza)
  9. Budēļu cepures gatavo no labības augu (rudzu) salmu stiebriem
  10. Masku gatavošanā attiecīgi izmanto dabas materiālus – sienu (siena kaudze, muzikants uz siena kaudzes), ēveļskaidas (ķekatas), zirnājus (lācis), var izmantot sadzīves priekšmetus – sietu (sietiņš), skaņas radīšanai kastroļu vākus, pannas u.c., izmanto arī dažādas dzīvnieku ādas.
  11. Vīrieši pārģērbjas par sievietēm un otrādi

Neizmanto:

  1. Jaunu apģērbu
  2. Tautas tērpa elementus – jostas, brunčus, villaines, cimdus
  3. Mākslīgās izcelsmes materiālu lielā vairumā – plastmasu, poliestera, neilona u.c.audumus
  4. Grima krāsas dažādos toņos
  5. Budēļu cepures negatavo no niedrēm, smilgām vai žagariem
  6. Neizmanto mājdzīvnieku tēlus – kaķis, suns, vista, gailis, pele, cūka