2020. gada 23 . jūnijā spēkā stājās jauna Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma redakcija. Neņemot vērā Limbažu novada pašvaldības, trīs tūkstošu Limbažu novada iedzīvotāju un 33 lielāko novada uzņēmumu viedokli, šā likuma pielikumā ir noteikts jauns Limbažu novada pašvaldības administratīvās teritorijas iedalījums: Ainažu pagasts, Ainažu pilsēta, Alojas pagasts, Alojas pilsēta, Braslavas pagasts, Brīvzemnieku pagasts, Katvaru pagasts, Liepupes pagasts, Limbažu pagasts, Limbažu pilsēta, Pāles pagasts, Salacgrīvas pagasts, Salacgrīvas pilsēta, Staiceles pagasts, Staiceles pilsēta, Umurgas pagasts, Vidrižu pagasts un Viļķenes pagasts. Savukārt Skultes pagasts ir pievienots jaunizveidotajam Saulkrastu novadam, bez Skultes pagasta tajā iekļaujot arī Saulkrastu pagastu, Saulkrastu pilsētu un Sējas pagastu.
Atgādinām, ka jau 2019. gada 25. aprīlī Limbažu novada dome pieņēma lēmumu par Limbažu novada pašvaldības dalību administratīvi teritoriālās reformas turpināšanā, kurā tika nolemts, ka Limbažu novada pašvaldība piedalās administratīvi teritoriālās reformas turpināšanā, ja, veidojot jaunu pašvaldības administratīvo teritoriju, Limbažu novads tajā iekļaujas saglabājot nedalītu, vienotu esošo teritoriju. Limbažu novada pašvaldība vairākkārt ir vērsusies gan pie Valsts prezidenta Egila Levita, gan Saeimas Administratīvi teritoriālās reformas komisijas, gan Saeimas deputātiem ar lūgumu ievērot demokrātijas un tiesiskuma principus, kā arī nepieļaut Limbažu novada teritorijas šķelšanu, lai netiktu mazinātas jaunveidojamā Limbažu novada attīstības iespējas un finanšu patstāvība.
Limbažu novada pašvaldība ir darbojusies vienotā administratīvā teritorijā desmit gadus, joprojām palielinās arī novada pašvaldības attīstības līmeņa indekss. Tāpat ir īstenota līdzsvarota novada attīstība un efektīva pārvalde.
Priekšlikums nodalīt Limbažu novada administratīvajai teritorijai Skultes pagastu ir nepienācīgi izstrādāts, kā arī nepamatots, jo joprojām ir daudz neatbildētu jautājumu par turpmāku Limbažu novada pašvaldības darbību. Limbažu novada pašvaldība līdz šim brīdim nav saņēmusi nevienu pamatotu argumentu Saulkrastu novada izveidei un Skultes pagasta pievienošanai Saulkrastiem. Pašvaldības domei nav bijusi iespēja iepazīties ar administratīvi teritoriālās reformas mērķim atbilstošu, pārdomātu un pienācīgi izstrādātu Limbažu administratīvās teritorijas robežu grozījumu projektu, kas ietvertu priekšlikumu Limbažu novada pašvaldības administratīvajai teritorijai nodalīt Skultes pagastu. Šādu priekšlikumu nebija iespējams izsvērt un apspriest arī novada iedzīvotājiem.
Pašvaldības ieskatā, nodalot un pievienojot Saulkrastu novada administratīvajai teritorijai Limbažu novada Skultes pagastu, ir noticis Limbažu novada pašvaldībai Latvijas Republikas Satversmes ievadā nostiprināto vērtību un tiesību principu, kas postulē Latviju kā demokrātisku un tiesisku valsti, pārkāpums. Tādēļ Limbažu novada dome 30. jūnijā pieņēma lēmumu vērsties Latvijas Republikas Satversmes tiesā ar pieteikumu atzīt Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pielikuma «Administratīvās teritorijas, to administratīvie centri un teritoriālā iedalījuma vienības – novada pilsētas un novada pagasti» 35.4. apakšpunktu par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes ievadam, Latvijas Republikas Satversmes 1. pantam un 101. panta pirmajai daļai, kā arī Eiropas vietējo pašvaldību hartas 4. panta sestajai daļai un 5. pantam.
Aija Kamala
Limbažu novada pašvaldības sabiedrisko attiecību speciāliste
Publicēts: 01.07.2020.