Mūžizglītība ir ne tikai personīgās izaugsmes, bet arī sabiedrības attīstības pamatā. Tādēļ būtiski ir nodrošināt tādu pieaugušo izglītības procesu, kurā ikvienam būtu pieejamas iespējas pilnveidot savas prasmes, lai pielāgotos darba tirgus izmaiņām.
Ar katru gadu aizvien vairāk Eiropas Savienībā (ES) tiek akcentētas pilsoņu tiesības uz izglītību mūža garumā. Pamatnostādnē, kas ietverta Eiropas Sociālajā tiesību pīlārā, uzsvērts, cik būtiski ir ikvienam pilsonim nodrošināt piekļuvi kvalitatīvai izglītībai.
Lai sasniegtu ES izvirzītos mērķus izglītībā un rastu konkrētus risinājumus Latvijā, gada nogalē notika augsta līmeņa konference "Pieaugušo prasmes: cilvēkkapitāla attīstības priekšnoteikums", kurā Izglītības un zinātnes ministrija kopā ar starptautiskiem un vietējiem ekspertiem iepazīstināja ar OECD Pieaugušo prasmju pētījuma rezultātiem un izvirzīja vairākus stratēģiskus uzdevumus.
Šī konference bija ļoti nozīmīga, jo tā norādīja uz nopietnām problēmām, kas pastāv pieaugušo izglītības jomā Latvijā. Mūsu valstī pieaugušo dalība mācībās ir viena no zemākajām Eiropā. Pētījumi liecina, ka cilvēki ar augstāko izglītību daudz aktīvāk piedalās mācībās, kamēr cilvēki ar zemāku izglītības līmeni tās izmanto reti, veicinot sociālo nevienlīdzību un apdraudot savu konkurētspēju darba tirgū. Tāpat būtiska problēma ir mācību satura neatbilstība mainīgā darba tirgus prasībām. Valsts kontroles revīzijā norādīts, ka 44% pieaugušo, kas piedalās izglītības programmās, uzskata, ka iegūtās prasmes nav veicinājušas viņu nodarbinātību. Tas norāda uz nepieciešamību pielāgot mācību programmu saturu, lai tas konkrētāk atbilstu darba tirgus vajadzībām. Vēl viena būtiska problēma ir digitālo prasmju plaisa. Digitalizācija ir svarīga mūsdienu ekonomikā, taču Latvijā joprojām ievērojamam skaitam pieaugušo nav darba tirgum pietiekamas digitālās prasmes. Īpaši lauku reģionos daudziem cilvēkiem ir nepietiekama vai pilnībā nav piekļuves digitālajiem rīkiem un mācību resursiem, kas būtiski ierobežo viņu iespējas pilnveidoties un iekļauties mūsdienu darba tirgū.
Konferences dalībnieki akcentēja vairākas iniciatīvas, lai veicinātu pieaugušo izglītības pieejamību un kvalitāti. Viena no tām – ES Atveseļošanas fonda atbalstītā Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) īstenotā Individuālo mācību kontu pieejas un prasmju pārvaldības platforma, kas pašlaik darbojas kā pilotprojekts, tāpēc mācīties gribētāju skaits ir ierobežots. 2024. gadā šī platforma nodrošināja līdz 500 eiro lielu mācību atbalstu 2000 Latvijas iedzīvotājiem, kuri platformā https://stars.gov.lv pieteicās digitālo prasmju apguvei. 2025. gada janvārī vēl 1000 iedzīvotājiem tiks piedāvāta iespēja pieteikties mācībām, kas galvenokārt paredzētas digitālo prasmju pilnveidei.
Savukārt no 2026. gada šajā projektā katram iedzīvotājam būs pieejams individuālais mācību konts (IMK) – personalizēts digitālais profils, kurā būs pieejami individualizēti mācību risinājumi, prasmju novērtēšanas rīki, finansējums mācībām un citi atbalsta pasākumi. IMK ļaus uzkrāt informāciju par katru formālajā un neformālajā izglītībā iegūto dokumentu un nodrošinās datu analīzes iespējas.
Lai mazinātu digitalizācijas plaisu, Latvijas iedzīvotāji aicināti piedalīties Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) īstenotajā "Sabiedrības digitālo prasmju attīstība" projektā. Tās ir mācības iedzīvotājiem ar zemām digitālajām prasmēm. Pieteikties mācībām iespējams tiešsaistē vietnē https://stars.gov.lv/digitalas-pamatprasmes-varam vai sazinoties ar mūsu novada šī projekta kontaktpersonu: Maiju Andersoni (tālrunis 28373168, e-pasts: maija.andersone@limbazunovads.lv).
Konferences dalībnieki norādīja uz nepieciešamību ciešāk sadarboties ar darba devējiem, lai mācību programmas labāk atbilstu darba tirgus prasībām un sagatavotu cilvēkus nākotnes profesijām. Tāpat tika uzsvērts, ka jāuzlabo atbalsts reģionos, veidojot iniciatīvas, kas attīstītu infrastruktūru un nodrošinātu vienlīdzīgu piekļuvi izglītības resursiem gan pilsētās, gan laukos, nodrošinot arī lauku reģionos dzīvojošajiem kvalitatīvu mācību iespējas.