Salacgrīvā esošā Salacas tilta, kas ir daļa no starptautiskās nozīmes autoceļa "Via Baltica", pārbūves projektu plānots iesniegt Militārās mobilitātes projektu konkursā. Sliktā tehniskajā stāvoklī esošais tilts piesaistījis arī kaimiņvalstu uzmanību, Igaunijas Satiksmes departamentam lūdzot Latvijas kolēģus skaidrot situāciju.
ĪSUMĀ:
- Tilts pār Salacu ir teju 65 gadus vecs; tam nav veikts kapitāls remonts.
- Tilts ir daļa no nozīmīgas tranzīta šosejas, kas vajadzīga arī militārajai satiksmei.
- Satiksmes ministrijā par tilta remontu pašvaldība vērsusies jau 2010. gadā.
- Pašvaldībai trūcis finansējums tilta pārbūvei.
- Iepriekšējā ministra solījums par naudu pārbūvei palicis solījuma līmenī.
- Līdz 21.septembrim ir plānots tilta pārbūves projektu iesniegt Militārās mobilitātes projektu konkursā.
- Īstermiņā pašvaldība sastrēgumus plāno novērst ar viedajiem luksoforiem.
Tilts pār Salacu ir jau cienījamā vecumā – teju 65 gadus vecs. Tam ir bijuši remonti, bet kapitāla remonta nav bijis. Pirmā vēstule par tilta stāvokli Satiksmes ministrijai rakstīta 2010. gadā.
Lai arī autoceļš "Via Baltica" ir starptautiskas nozīmes un ir viena no nozīmīgākajām Eiropas tranzīta šosejām jeb tā saucamajām "TEN-T" (Trans-European Transport Network) sistēmas šosejām, tomēr izrādās, ka ceļa posms, kas iet cauri Salacgrīvai – un tātad arī tilts –, ir pašvaldības īpašums, taču ne toreizējam Salacgrīvas novadam, ne tagadējam Limbažu novadam nav tādu līdzekļu, lai tiltu pārbūvētu.
2020. gada rudenī veiktā izpēte liecināja – vai nu nekavējoties ir jāveic nopietns remonts, vai tilta lietošana jāierobežo. Toreiz, gatavojot materiālu par tilta stāvokli, domes speciālists Latvijas Radio rādīja ekspertu veiktos foto, kas rāda izskalojumus pie tilta balstiem, viens no tiem bija pat kravas mašīnas apjomā, bet bojājumi tiltam ir arī daļā, kas ir virs ūdens.
Lai mazinātu slodzi, šobrīd uz tilta satiksmi regulē luksofors, braukt var tikai pa vienu joslu, spēkā ir arī svara ierobežojumi. Līdz ar to arī rodas sastrēgumi. It sevišķi tas vērojam tagad – vasarā, kad pa šo autoceļu brauc ne vien kravas auto, starptautiskie pārvadātāji, bet arī daudzi atpūtnieki.
Kritiskākas situācijas, kā stāstīja Limbažu novada pašvaldībā, veidojas arī tajās dienās, kad Igaunijas pusē pienāk prāmis, tad auto rinda ir uz Rīgas pusi. Pēdējo reizi lielākais sastrēgums bija 12.augustā, kad cilvēki no Latvijas un Lietuvas devās uz mūziķa "The Weeknd" koncertu Tallinā, tiek lēsts, ka rinda bijusi pat 6 kilometru garumā – šis sastrēgums arī ir pievērsis Igaunijas puses uzmanību Salacas tiltam.
Tilta problēmas pašvaldība ir aktualizējusi jau vairakkārt. Uz pirmo vēstuli Satiksmes ministrijai 2010. gadā tika saņemta atruna, ka tas ir pašvaldības īpašums.
Aizvadītajā gadā gan parādījās cerība, ka jauns tilts būs un arī solījums no ministra, ka finansējums būs. Aizvadītā gada februārī jau būvprojekta izstrādātāji pašvaldības vadību iepazīstināja ar esošā tilta konstrukciju demontāžu, satiksmes organizāciju, bet novada mājaslapā parādījās trīs tilta vizualizācijas, par kurām tika aicināti balsot iedzīvotāji. Jaunā tilta projekts tika izstrādāts, veikta arī projekta ekspertīze. Bet solījums par finansējumu palika tikai solījums.
Tilts ir daļa no nozīmīgas tranzīta šosejas, kas ir svarīga arī šī brīža ģeopolitiskās situācijas ziņā. To vairākkārt ir akcentējis toreizējais Salacgrīvas, tagadējais Limbažu novada domes priekšsēdētājs Dagnis Straubergs (Latvijas Reģionu apvienība), norādot, ka šim ceļam ir arī stratēģiska nozīme un tam, tātad arī tiltam, ir jābūt uzturētam attiecīgā kvalitātē, kas nodrošina arī militārās tehnikas pārvietošanos un civilo apgādi.
Ja tilts būs vēl kritiskākā stāvoklī un nāktos meklēt apkārtceļus, tad, lai šķērsotu Salacu, tuvākā iespēja ir mērot ceļu uz Staiceli, kur ir tuvākais tilts, kuru var šķersot arī smagie auto.
Ņemot vērā šo valsts drošības aspektu, līdz 21. septembrim ir plānots tilta pārbūves projektu iesniegt Militārās mobilitātes projektu konkursā.
Savukārt, lai rastu risinājumu satiksmes plūsmas organizēšanai pār pašreizējo tiltu,
pašvaldībā plāno uzstādīt viedos luksoforus – šim nolūkam vajadzēs ieguldīt finansējumu ap 6000 eiro. Šie luksofori spēj pielāgoties satiksmes plūsmai un tādējādi varētu mazināt sastrēgumu problēmas.
LSM.lv