8. septembrī IZM organizēja Rīgas reģionālo semināru “Pieaugušo izglītība un kvalitāte”. Tajā tika izvērtēti divu gadu darba rezultāti Eiropas Komisijas atbalstītajā projektā “Nacionālie koordinatori Eiropas programmas īstenošanai pieaugušo izglītības jomā”.

Projekta laikā izstrādāti pieaugušo izglītības (PI) kvalitātes kritēriji, modelis tās guvēju atbalstam, organizēti reģionālie semināri, starptautiska konference, top zinātnisko rakstu krājums, PI tiek popularizēta masu medijos. Vēl ir nepilnības terminoloģijā un neformālās izglītības kvalitātes pārvaldes un kontroles jautājumos. Par to debatēs runāja pārstāvji no Cēsīm un Kurzemes reģiona.

Izglītības valsts kvalitātes dienesta vadītājas vietniece Andra Šēnberga uzsvēra, ka PI kvalitātei ir divas pieejas- ekonomiskā, kas norāda uz efektivitāti, un progresa pieeja, kas skata personas izaugsmi - spēju un prasmju vispusīgu attīstību.

Būtiska prasība neformālās izglītības kvalitātes nodrošināšanā ir programmu licencēšana pašvaldībās visām tām juridiskajām un fiziskajām personām, kas nav reģistrējušās Izglītības iestāžu reģistrā. Līdz ar to arī tiek palielināta pašvaldību atbildība par PI programmu īstenošanu. Arī uz neformālo izglītību attiecināmi tādi kvalitātes kritēriji kā programmas saturs, tematiskais plānojums, īstenošanas resursu atbilstība un plānojamie rezultāti. Par to, ka PI ir nepietiekami vērsta uz rezultātu, atgādināja PI eksperte no IZM Inese Stūre, kura bija izanalizējusi 33 programmas, un tajās praktiski nav bijuši formulēti plānotie rezultāti- kādas kompetences tiks attīstītas. Būtisks virziens PI ir iepriekš gūto zināšanu un prasmju atzīšana jeb validācija, nokārtojot kvalifikācijas eksāmenu. Par to, kā šie jautājumi tiek risināti citviet, runāja Ziemeļvalstu pieaugušo izglītības tīkla vadītāja Antra Carlsen.

IZM Izglītības departamenta direktores vietniece Baiba Bašķere uzsvēra projekta SAM 8.4.1.nozīmīgumu – projekts “Nodarbināto personu profesionālās kompetences pilnveide” paredz sniegt atbalstu 36 000 strādājošo. Izglītības iestādes jau izstrādājušas savus piedāvājumus. Īpaši svarīgs nākamais posms būs profesionālās izglītības iestādēm, kuras būs galvenie pieaugušo izglītotāji šajā projektā.

Daļa no semināra tika veltīta jautājumiem par PI e-platformu EPALE un PI saistību ar Rīgas reģiona, visas valsts attīstību, par ko runāja pārstāvji no Labklājības ministrijas un Rīgas plānošanas reģiona.